Sztuka interpretacji tekstów – warsztaty dla nauczycieli i uczniów

Odkrywanie piękna literatury często wymaga umiejętności. Dopiero wyposażeni w wiedzę o tekście literackim, o tajnikach konstrukcji czy funkcjach określonych środków stylistycznych oraz zaznajomieni z praktycznym jej wykorzystaniem możemy docenić w pełni artyzm dzieła, a także lepiej poznać zawarte w nim sensy. Doskonalenie tych umiejętności było celem warsztatów Sztuka interpretacji tekstów, które odbywały się w naszym Ośrodku przez cały rok szkolny 2017/2018.

Pomysł ich zorganizowania to inicjatywa pracowników Katedry Polonistyki Wydziału Humanistyczno-Społecznego ATH, którzy prowadzili większość spotkań. Warsztaty były adresowane do nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych.  Wśród tematów dominowała poezja współczesna. Uczestnicy mogli pod okiem wykładowców ATH próbować swych sił w rozpoznawaniu tajników tekstu, odkrywaniu tego, co często na pierwszy rzut oka niewidoczne.

Podstawy działania interpretacyjnego, swoistego dialogu z tekstem, można było ćwiczyć podczas spotkania inauguracyjnego – prof. Marek Bernacki mówił o wierszu Czesława Miłosza Dar. Dr Justyna Wojciechowska analizowała wiersze księdza Jana Twardowskiego z punktu widzenia teorii komunikacji, prowadząc uczestników ku odmiennej perspektywie odczytywania poezji. Podczas kolejnych warsztatów pracowano z tekstami Zbigniewa Herberta (wiersz Książka, prowadzenie: dr hab. Barbara Tomalak) Adama Zagajewskiego (Szybki wiersz, prowadzenie: dr Dorota Siwor) i Wisławy Szymborskiej (Kot w pustym mieszkaniu, Tarsjusz, prowadzenie: dr hab. Michał Kopczyk).

Nawet utwory – wydawałoby się – dobrze znane i określane jako „łatwe” przedstawione w nieoczywistej perspektywie zyskują nowe sensy. Dobrym tego przykładem były zajęcia poświęcone przedmiotom w Naszej szkapie Marii Konopnickiej. Prowadzący je prof. Ireneusz Gielata pokazał, w jaki sposób dokonuje się ich estetyzacja i sakralizacja oraz jak wpływa to na wymowę całej noweli.

Warsztaty były także okazją do podjęcia dyskusji, do spojrzenia na literaturę jako wypowiedź skierowaną do każdego czytelnika, który może – jeśli tylko zechce – być  aktywnym uczestnikiem, nie tylko biernym odbiorcą kanonicznych treści. Chcielibyśmy te spotkania kontynuować w kolejnym roku szkolnym, serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszej propozycji. Informacje zostaną podane na stronie RODN „WOM” we wrześniu.

dr Dorota Siwor
konsultant Ośrodka

Tagi: ,