LEGO® Education w edukacji wczesnoszkolnej

W dniu 31 maja 2019 r. – podczas XX Beskidzkiego Festiwalu Nauki i Sztuki, w ramach Akademii Młodych Talentów, na Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej – odbyły się warsztaty „LEGO® Education w edukacji wczesnoszkolnej”, które poprowadziły Katarzyna Zioła-Zemczak – nauczyciel konsultant Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej i dr Angelika Matuszek – adiunkt w Katedrze Literatury i Kultury Polskiej tejże uczelni.

Klocki LEGO® to nowo odkrywana, chociaż dzieciom doskonale znana, pomoc dydaktyczna, która – jak można się było przekonać podczas zajęć – inspiruje, pobudza kreatywność, organizuje pracę w grupie. Co ważne – pozwala na kształtowanie wszystkich kompetencji kluczowych, od wielojęzyczności począwszy (odczytywanie kodów, definiowanie znaczeń), poprzez przedsiębiorczość, myślenie matematyczne, uczenie się, po społeczne, o ekspresji artystycznej nie wspominając.

Zajęcia te jednak nie koncentrowały się wyłącznie na zabawie klockami. Ważne było również sprawne posługiwanie się językiem ojczystym – umiejętność odczytywania instrukcji, słuchania ze zrozumieniem, tworzenia precyzyjnej wypowiedzi, wymyślania nowych słów.

Przekraczając symboliczne drzwi przygody (dekoracje zostały przygotowane przez studentki polonistyki, pod opieką dr Matuszek), dzieci (grupa drugoklasistów i grupa czwartoklasistów) otrzymywały legitymacje, na mocy których stawały się pomocnikami słynnego detektywa. Ich zadaniem było rozwiązać zagadkę znikających kaczek. Aby tak się stało, musiały wykonać kolejne polecenia:

  1. Z określonego zestawu klocków LEGO® wybudować wehikuł, którym można by się przemieszczać – nadać mu nazwę, określić, co się w nim porusza i jak oraz czym jest napędzany.
  2. Wybudować inny pojazd z klocków według instrukcji zwiadowcy dostarczającego wskazówek (makieta pojazdu była ukryta w sali, tylko jedna osoba z zespołu mogła podchodzić do niej, a potem przekazywać pozostałym, jak wygląda, z czego się składa).
  3. Z wybranych elementów stworzyć magiczną budowlę o trzech poziomach i 33 pinach.
  4. Odtworzyć z klocków architekturę labiryntu – z jedną drogą właściwą, a dwiema fałszywymi.
  5. Rozwiązać rebus stanowiący klucz do poszukiwań kaczek.

Polecenia mocno angażowały uczestników – rywalizacja trwała w najlepsze, dlatego przegranych nie było. Każdemu zespołowi udało się wykonać zadania, więc w nagrodę wszyscy otrzymali mini zestawy do stworzenia własnych kaczek.

Dzieciaki szczęśliwe i zadowolone opuszczały mury Akademii Techniczno-Humanistycznej, a co najważniejsze – z poczuciem, że nauka może być świetną zabawą.

Katarzyna Zioła-Zemczak
konsultantka RODN „WOM” w Bielsku-Białej

Tagi: , ,