Kalejdoskop Belfra Nr 2 (6) 2022

Kalejdoskop Belfra - logotyp

Kalejdoskop Belfra Nr 2 (6) 2022:
Innowacje pedagogiczne – dobre praktyki


Drodzy Czytelnicy!

Po niedługiej przerwie mamy przyjemność po raz kolejny wystąpić w nowej odsłonie „Kalejdoskopu Belfra”. Bardzo się cieszymy, że odpowiedzieli Państwo na nasze propozycje i nadesłali opisy swoich innowacji pedagogicznych. Parę lat temu zmieniły się przepisy prawa oświatowego dotyczące działalności innowacyjnej. Straciło moc rozporządzenie regulujące te kwestie oraz sprawiające, że innowacja była mocno sformalizowana.

Dziś działalność innowacyjna została wpisana w „codzienne” funkcjonowanie szkoły, a to oznacza, że każdy nauczyciel musi w swojej pracy wprowadzać nowatorskie rozwiązania.

Jak rozumieć pojęcie innowacji, jakie są rodzaje tego typu działalności, jak wreszcie się za nią zabrać – o tym więcej w artykułach doradczyń naszego Ośrodka – Anny Telok, Jolanty Klajmon i Danuty Sewery. Poprowadzą one Państwa „krok po kroku” (dosłownie w pięciu krokach) przez proces planowania, wdrażania i ewaluacji innowacji.

Teatr na lekcjach języka obcego – jak najbardziej! To właśnie pomysł na innowację pedagogiczną Agnieszki Bębenek, która przekonuje, że w ten właśnie sposób motywuje swoich uczniów do pracy, zamiast „wkuwania” słówek i nauki gramatyki…

Czy po dwóch latach edukacji zdalnej można wymyślić jeszcze coś innowacyjnego w zakresie wykorzystania technologii informacyjnej? A jednak. Więcej o tym w artykule Anny Salamon-Mięciel.

Wszyscy lubimy klocki Lego! Ale nie wszyscy wiemy, że można je wykorzystać także w pracy edukacyjnej – chociaż sporo nauczycieli mogło się o tym przekonać, biorąc udział w różnorodnych warsztatach oferowanych przez nasz Ośrodek. W naszym czasopiśmie znalazło się miejsce także dla opisu innowacji właśnie z tego zakresu – jak kształtować kompetencje społeczne dzięki klockom.

Aż trzy nauczycielki języka polskiego podzieliły się swoimi pomysłami na innowacje – każda o innym charakterze. Zapraszamy do zapoznania się z nimi. Będzie i o przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty, i o wizualizacji, a także o arteterapii.

Dla przeciwwagi – innowacja z zakresu przedmiotów przyrodniczych, a dokładnie chemii, z naturą w tle…

Na naszych łamach zawsze znajdzie się miejsce dla nauczycielskich pomysłów „z życia wziętych” – tym razem o kooperacji ze szkołą z Węgier oraz konspekt autorskiej lekcji o dziedzictwie Bielska-Białej.

Jest też i tematyka wychowawcza – nawiązujemy jeszcze do pracy z uczniem „trudnym” (poświęcony był mu nr 1 tegorocznej edycji „KB”), ale także pochylamy się nad rolą nauczyciela w szkole – o tym aż dwa artykuły.

Jak głosi stare porzekadło: „Dla każdego coś dobrego”, zatem życzymy miłej lektury!

Redakcja

Tagi: