Mały Książę w krainie LEGO®

Wyobraźnia z klocków LEGOWe środę – 5 czerwca – w ramach cyklu Zróbmy to po swojemu! odbyły się warsztaty dla nauczycieli Mały Książę w krainie LEGO®, na których wspólnie przepracowaliśmy wykorzystanie klocków w edukacji polonistycznej.

Klocki to doskonale znana wszystkim zabawka, która znalazła swoje miejsce także w edukacji. Jednak najczęściej pojawiają się one na zajęciach matematycznych lub ogólnorozwojowych, a nie na tych poświęconych kształceniu kompetencji czytelniczych lub językowych. Tymczasem, jak się okazuje, mogą one stymulować rozwój w tym obszarze oraz wspomagać interpretację tekstu – zwłaszcza odczytanie jego przenośnych i symbolicznych znaczeń.

Zajęcia rozpoczęły się od polecenia wybudowania z określonego zestawu klocków… wyobraźni. To początkowo zaskakujące zadanie stało się przyczynkiem do rozbudzenia… wyobraźni uczestników. Jak się okazało – niejeden z nas ma ją wyjątkowo bujną (zobacz zdjęcia).

Wyobraźnia z klocków LEGOKolejno zaprezentowany został scenariusz zajęć oparty na pomyśle Ireny Buławy, Marii Kubiczek i Barbary Stworowej Wśród planetek, planet i gwiazd z księciem z bajki, do którego wplecione zostały zadania wymagające użycia klocków.

Pierwsze z nich dotyczyło ukazania za ich pomocą kluczowej scenki ze spotkania z kolejnym mieszkańcem planetki, którą odwiedził Mały Książę przed wylądowaniem na Ziemi. Ćwiczenie to ma na celu skłonienie do czytania ze zrozumieniem, kształci umiejętność selekcjonowania informacji, ale także posługiwania się symbolem lub metaforą – stąd bohater kłaniający się nisko Królowi, klocki imitujące kwiaty na planecie Próżnego, Badacz siedzący tyłem i do swojego gościa i do wznoszącej się na jego planecie góry, Latarnik z latarnią na tak małej planecie, że stanowił ją jeden klocek…

Wyobraźnia z klocków LEGOInne ćwiczenia wymagały scharakteryzowania tychże postaci i wypisania ich cech z użyciem imiesłowów przymiotnikowych. Zebrane w całość dały obraz dorosłych – zabieganych, zapracowanych, żądnych władzy, poklasku, uznających autorytety, zagubionych, wykonujących czasami absurdalne rozkazy itp. W Małym Księciu przeciwstawione zostaje im dziecko – ciekawe świata, otwarte, szczere, kochające całym sercem… Dlatego też dla równowagi uczestnicy razem mieli wybudować konstrukcję odzwierciedlającą świat młodego człowieka. Powstał… plac zabaw! Potem koniecznie musieli opowiedzieć, skąd taka wizja i co symbolizują poszczególne elementy.

Antoine de Saint-Exupèry dedykował swój utwór Leonowi Werthowi – dorosłemu, który zachował w sobie dziecko. Uczestnicy zajęć z klockami LEGO® również mogli na nowo przypomnieć sobie emocje z dzieciństwa, poczuć się jak kiedyś, gdy zabawa była ich codziennością. Wykorzystanie tej metody bowiem angażuje nie tylko na poziomie ruchowym czy intelektualnym, ale wzbudza także emocje. A to wedle badaczy prosta droga do trwałego zapamiętywania.

Ponadto praca z klockami pozwala na kształtowanie wszystkich kompetencji kluczowych, od wielojęzyczności począwszy (odczytywanie kodów, definiowanie znaczeń), poprzez przedsiębiorczość, myślenie matematyczne, uczenie się, po społeczne, o ekspresji artystycznej nie wspominając.

Zachęcam zatem do włączania się w krąg „klockomaniaków”! Zainteresowanych odsyłam na stronę naszego nowego projektu Edukacja klockiem po(d)parta, która już wkrótce zostanie uruchomiona.

Katarzyna Zioła-Zemczak
konsultantka w RODN „WOM” w Bielsku-Białej

Tagi: , ,