Kształcenie kompetencji XXI w. Rozwiązania LEGO® Education
Konferencja połączona z warsztatami: Kształcenie kompetencji XXI w. Rozwiązania LEGO® Education
RODN „WOM” w Bielsku-Białej
we współpracy z BBODN w Bielsku-Białej oraz z firmą AKCES Edukacja i Fundacją ALE Nauczanie z Przeźmierowa (koło Poznania)
zaprasza dyrektorów (wicedyrektorów) oraz nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, którzy do tej pory nie mieli styczności z zestawami LEGO® Education. Dla nich proponujemy wprowadzenie w tematykę kształcenia kompetencji XXI wieku z wykorzystaniem narzędzi LEGO® Education.
Uczestnicy będą mogli poznać rozwiązania LEGO® Education przeznaczone dla dzieci młodszych (Coding Express i STEAM Park), dla dzieci starszych (LEGO® Education WeDo 2.0) oraz młodzieży (LEGO® MINDSTORMS® Education EV3).
Zapraszamy także dyrektorów (wicedyrektorów) oraz nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, którzy w swojej codziennej pracy z uczniami wykorzystują już zestawy LEGO® Education. Chcemy ich zapoznać z ideą konkursów robotycznych FIRST® LEGO® League Junior oraz zachęcić do podjęcia współpracy z innymi szkołami.
Termin: 1 marca 2019 r. (piątek)
Miejsce: RODN „WOM” w Bielsku-Białej, ul. Legionów 24
Rejestracja uczestników: https://rejestracja.wombb.edu.pl/course.html?id=600659
Udział w konferencji i warsztatach jest bezpłatny.
Program konferencji:
9:30
Rejestracja uczestników konferencji
10:00
Rozpoczęcie konferencji i powitanie zaproszonych Gości
Władysław Mąsior, dyrektor RODN „WOM” w Bielsku-Białej
10:10
Część I
Wystąpienia zaproszonych Gości
1.
Przede wszystkim konsekwentnie, od przedszkola do doktoratu
dr hab. Marek Piotrowski, prof. ChAT
Wydział Pedagogiczny, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Szkolny nauczyciel matematyki i fizyki
Gwałtowny rozwój technologii zmusza nas do poszukiwania innych sposobów prowadzenia zajęć, jak również nowych koncepcji szkoły. Powinniśmy umieć wybrać z wielu przemian, jakie zachodziły od czasów J. Deweya i M. Curie-Skłodowskiej to, co jest dziś najbardziej potrzebne. Działania prowadzone są przez najlepsze środowiska edukacyjne, m.in. Harvard Press, MIT i LEGO® Education.
Cechą wspólną tworzonych rozwiązań dla przedmiotów inżyniersko-przyrodniczych i matematyki jest schemat pracy nauczyciela zgodny z koncepcją konstruktywistyczną – od pierwszych odkryć w wieku przedszkolnym do dysertacji doktorskich.
2.
Wykorzystanie programowania robotów LEGO® MINDSTORMS® podczas lekcji matematyki
dr Jolanta Sobera
Instytut Matematyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Przedstawione zostaną przykłady zastosowania programowania robotów LEGO® MINDSTORMS® dla utrwalenia pojęć matematycznych na różnych etapach edukacyjnych.
Zobaczymy wykorzystanie średniej arytmetycznej, wiadomości dotyczących kątów w wielokącie foremnym oraz granicy ciągu. W czasie wykładu zaprezentowane zostaną czujniki: światła i żyroskop.
3.
Wspomaganie rozwoju kompetencji matematycznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym z wykorzystaniem klocków LEGO® Education
dr Agnieszka Herma
Bielsko-Bialski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, w Bielsku-Białej
Celem wystąpienia jest zaprezentowanie korzyści dydaktycznych, jakie niesie za sobą systematyczne włączanie do edukacji matematycznej elementów pracy z zestawami LEGO® Education. Zagadnienia te zostaną omówione w kontekście kształtowania wybranych elementów kompetencji kluczowych.
Dokonanie tej analizy będzie poprzedzone krótkim omówieniem obowiązującej obecnie klasyfikacji kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji matematycznych oraz kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
4.
Idea konkursów robotycznych na przykładzie FIRST® LEGO® League Junior
Jakub Piasecki, Certyfikowany Trener Akademii LEGO® Education
AKCES Edukacja i Fundacja ALE Nauczanie, Przeźmierowo (koło Poznania)
Konkurs FIRST® LEGO® League Junior to wspólna inicjatywa LEGO® oraz Fundacji FIRST® (For Inspiration and Recognition of Science and Technology). Ma na celu zachęcenie dzieci do odkrywania tajemnic nauki.
Konkurs promuje pracę metodą projektu, inżynierskie podejście do rozwiązywania problemu oraz współpracę.
11:30
Przerwa kawowa
11:45
Część II
Warsztaty nr 1 (do wyboru z 4 zaproponowanych warsztatów)
12:45
Przerwa kawowa
13:00
Część II
Warsztaty nr 2 (do wyboru z 4 zaproponowanych warsztatów)
14:00
Zakończenie konferencji
Zapraszamy!