Oswajamy egzamin ósmoklasisty

Konferencja: Egzamin ósmoklasisty – jak dobrze przygotować do niego uczniówWdrażana właśnie reforma oświaty zakłada, że nauka w ośmioklasowej szkole podstawowej kończy się egzaminem. Musimy jako nauczyciele zrobić wszystko, by jak najlepiej przygotować do niego uczniów. To z pewnością wyzwanie, bowiem czasu jest bardzo mało, uczniowie obecnej klasy VII weszli niejako w środek nowo skonstruowanego procesu edukacyjnego.

Dlatego też 14 grudnia zorganizowaliśmy z naszym Ośrodku konferencję: Egzamin ósmoklasisty – jak dobrze przygotować do niego uczniów. Początkowo planowaliśmy przeprowadzenie także części warsztatowej, ale duża ilość chętnych postawiła nas przed koniecznością wyboru: musieliśmy albo mocno ograniczyć liczbę uczestników, albo zrezygnować z dosłownie rozumianych warsztatów.

Nowy egzamin – jak każdy – ma swoje dobre i słabsze strony, wspomniał o tym nasz gość, dr hab. Krzysztof Biedrzycki z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który był także recenzentem Informatora o egzaminie ósmoklasisty.

W wystąpieniu Jak przygotować uczniów do egzaminu ósmoklasisty? Kilka wskazówek w świetle informatora CKE mówił o typach zadań i wypracowań oraz o zasadach ich oceniania. Przedstawił też sugestie metodyczne, szczegółowo omawiając pracę z lekturą na przykładzie Balladyny Juliusza Słowackiego. Zaakcentował przy tym, jak ważna jest świadomość nauczyciela co do trudności, które napotyka uczeń podczas czytania tekstów powstałych w odległej przeszłości. Prelegent zaproponował też kilka rozwiązań pomagających te problemy pokonywać.

Konferencja: Egzamin ósmoklasisty – jak dobrze przygotować do niego uczniówDr Maria Romanowska, współautorka Informatora o egzaminie ósmoklasisty z OKE w Jaworznie, mówiła o Integracji kształcenia polonistycznego w odniesieniu do egzaminu ósmoklasisty. Szczegółowo omawiała wybrane zagadnienia związane z przygotowaniem do rozwiązywania zadań zawartych w arkuszach egzaminacyjnych. Omówiła także kryteria oceniania wypowiedzi argumentacyjnych i twórczych, analizując konkretne wypracowania uczniowskie.

Temat egzaminu jest trudny i budzi emocje, nauczyciele zadawali pytania i komentowali poszczególne rozwiązania, prelegenci dokładali starań, by jak najwięcej wyjaśnić. Ważne, byśmy zdawali sobie sprawę, że im lepiej poznamy zasady nowego egzaminu, tym większe szanse na dobre przygotowanie naszych podopiecznych. W RODN „WOM” w Bielsku-Białej będziemy organizować kolejne spotkania związane z tą tematyką.

Materiały prelegentów dostępne są na stronie Portal polonisty:
https://polonista.wombb.edu.pl/egzamin-%C3%B3smoklasisty

dr Dorota Siwor
Katarzyna Zioła-Zemczak

Tagi: , , ,